Marketing
Hieronder vind je uitleg over de omgevingsfactoren de DESTEP (DEPEST)
Een organisatie moet kijken welke invloeden er van binnenuit en buitenaf zijn:
De marketing omgevingsfactoren.
Als je er geen invloed op hebt worden ze als niet beheersbaar aangeduid. Kun je ze wel beïnvloeden dan zijn ze beheersbaar.
Interne analyse: kijken binnen de onderneming: bijvoorbeeld naar:
financiën, afdelingen, R en D, personeel
Externe analyse: kijken buiten de onderneming:
Bedrijfstak/meso-nivo: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen
Landelijk/macro-nivo de volgende factoren/onderdelen: (DEPEST of DESTEP)
Demografisch:
bevolkingsopbouw,
bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden
o.a. nationaal inkomen, rentestand, werkgelegenheid, export ,
bijvoorbeeld:invloed kredietcrisis
bijvoorbeeld: rookverbod horeca
Bij ecologisme staat niet de mens maar de aarde centraal en men streeft naar een balans tussen de mens en zijn omgeving door rekening te houden met het milieu. Ecologisme gaat echter verder dan het milieu-denken en komt ook op voor emancipatie van vrouwen en minderheden in de samenleving. In het Engels spreekt men meestal van environmentalism.
Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone, geen producten die gemaakt zijn met kinderarbeid
Sociaal culturele:
Hoe gaan mensen met elkaar om:
bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, stellen gaan tegenwoordig eerst samenwonen en daarna evt trouwen, invloed muziek op jongeren, meer internationale producten
Download marketingomgevingfactoren
Videouiteg:
DESTEP (Link Intemarketing)