Marketing
Download koopgedrag_ modellen1. Klassiek: Wet van Engel (1857):
Als inkomen stijgt verandert bestedingspatroon en wordt er % minder aan voedsel, meer aan luxe en wonen uitgegeven. Huishoudelijk blijft ongeveer gelijk.
Omgekeerd geldt dit niet (bij inkomensdaling).
2. Stimulus- Respons model:
Input (stimuli) |
-> |
Black Box |
-> |
Output (consumentengedrag) |
Stimulus → Respons
Men verklaart actie , niet waarom de actie is zoals die is (blackboxmodel)
3. Lavidge & Steiner- model:
Bewustwording
↓ Kennis
Kennis
↓ ↓
Positief gestemd
↓ Gevoel
Preferentie
↓
Overtuiging ↓
↓ Gedrag
Aankoop
N.B. Geen gedrag na de koop.
4. AIDA-Model (Strong)
Attention → Interest→Desire→Action
Lijkt veel op componenten van attitude: Cognitief (denken)
Affectief (voelen)
Conatief (handelen)
Deze modellen zijn niet algemeen geldend; ze zijn bijvoorbeeld niet geldig voor routinematig aankoopgedrag.
Howard & Sheth hebben geprobeerd een volledig model te bieden uitgaande van de diverse soorten prikkels (exogeen en endogeen).
N.B. Ook aandacht voor wat er na de koop gebeurt.