Welkom op de site van Economie Leer Kracht.
Hier vind je GRATIS hulp bij economie van VMBO tot HBO. Van docenten voor studenten en docenten.

Marketing

Hieronder vind je uitleg over de omgevingsfactoren de DESTEP (DEPEST)

Een organisatie moet kijken welke invloeden er van binnenuit en buitenaf  zijn:

De marketing omgevingsfactoren.

Als je er geen invloed op hebt worden ze als niet beheersbaar aangeduid. Kun je ze wel beïnvloeden dan zijn ze beheersbaar.
 
De marketing omgevingsfactoren zijn als volgt te verdelen:

Interne analyse: kijken binnen de onderneming:  bijvoorbeeld naar:
financiën, afdelingen, R en D, personeel
 
Externe analyse: kijken buiten de onderneming:
 
Bedrijfstak/meso-nivo: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen
 
Landelijk/macro-nivo de volgende factoren/onderdelen: (DEPEST of DESTEP)
Demografisch:
bevolkingsopbouw,
bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden

Economisch:
o.a. nationaal inkomen, rentestand, werkgelegenheid, export ,
bijvoorbeeld:invloed kredietcrisis
 
Politiek/ Juridisch:
bijvoorbeeld: rookverbod horeca
 
Ecologisch:   
Bij ecologisme staat  niet de mens maar de aarde  centraal  en men streeft naar een balans tussen de mens en zijn omgeving door rekening te houden met het milieu. Ecologisme gaat echter verder dan het milieu-denken en komt ook op voor  emancipatie van vrouwen en  minderheden in de samenleving. In het Engels spreekt men meestal van environmentalism.
Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone, geen producten die gemaakt zijn met kinderarbeid

S
ociaal culturele:
Hoe gaan mensen met elkaar om:
bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, stellen gaan tegenwoordig eerst samenwonen en daarna evt trouwen, invloed muziek op jongeren, meer internationale producten
 
Technologische:
Technische vooruitgang: hierdoor  nieuwe producten als I Phone.


icon Download marketingomgevingfactoren
 

 

Videouiteg:


DESTEP (Link Intemarketing)

 

Meer info (financieel info):

 

 



Joomla template made by HeJian