Marketing
Download AnsoffmatrixAnsoffmatrix
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie (bewerkt tot MBO nivo)
De Ansoffmatrix is bedacht door Igor Ansoff (1918-2002) die het voor het eerst publiceerde in een artikel in 1957. De matrix maakt het voor marketeers mogelijk om de wijze van zakelijke groei te bepalen aan de hand van bestaande en/of nieuwe producten enerzijds en bestaande en/of nieuwe markten anderzijds. Dit zijn de vier mogelijke product/markt-combinaties (PMC).
Het model wordt ook wel Ansoffs product-marktmatrix genoemd.[1]
- Marktpenetratie: proberen verkoop op huidige markt te vergroten.
Afnemers moeten meer kopen of consumenten bij de concurrentie weg te halen.
- Productontwikkeling: bedrijf concentreert zich op de groep afnemers die al met het bedrijf bekend is met nieuwe en verbeterde producten.
- Marktontwikkeling: nieuwe afnemers om assortiment aan te bieden.
- Diversificatie: onbekende markten om producten aan te bieden die door het bedrijf nog nooit eerder geproduceerd zijn.
Videouitleg: