Welkom op de site van Economie Leer Kracht.
Hier vind je GRATIS hulp bij economie van VMBO tot HBO. Van docenten voor studenten en docenten.

Merkenbeleid

Hieronder vind je o.a uitleg over: merkenbeleid, merkensoorten, fabrikantenmerken, distribuantenmerk

Download Merkenbeleid


Bekijk Screencast/videouitleg.

 

Filmpje over A en B merken

Filmpje over 15 bekende logo's en hun ideen er achter.

 

 

Merkenbeleid

beleid tav merken en merkensoorten

Merkensoorten:

- Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is

- Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo)

- Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister

 

Doel van merk: merkentrouw opbouwen

- onderscheiden van concurrenten

- eigen identiteit/ imago

- vertrouwensband

- sterk merk is minder afhankelijk van wederverkopers

 

Fabrikantenmerken:

- individueel; b.v. blue band

- heeft hiervoor verschillende A en B merken.

- collectief: Philips

- combinatie van beide: Opel Corsa

A-merk: - vaak hoog kwaliteitsniveau

- 70-80% distributiespreiding/verkrijgbaar van alle winkels die productsoort verkopen

- vaak landelijke reclame

 

B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie)

Winkel/Distribuantenmerken:

Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla Koffie)


Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (bijv HEMA)

Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken
Alleen de soortnaam wordt vermeld

 

Merkstrategieën:

1 Uitsluitend fabrikantenmerken: 1 of meer met groot marktaandeel

2 Uitsluitend distribuantenmerken: Verkopen artikelen als winkelmerken

3 Gemengde merkenstrategie (1+2)

Multibrand strategie , bv. Unilever heeft meerdere A en B merken

Maar ook:

4 lijnextensie: merkeigenaar voert aan reeds bestaand merk een productvariatie in dezelfde productgroep toe

bijv. Heineken Ice cold

5 merkextensie: merkeigenaar voert merknaam ook in andere productgroep toe

bijv: Bicpennen en aanstekers

 

Soorten merken:

- Individuele merken

- Familiemerk of paraplumerk: Verschillende producten in verschillende productgroepen onder 1 merknaam bijvoorbeeld: Philips

 

Screencast/videouitleg

Je kunt het ook full screen bekijken door op te drukken en aparte onderwerpen bekijken door bij de inhoudsopgave op het onderwerp te klikken.

 



Joomla template made by HeJian